Εισαγωγή στην Transpersonal Astrology

Ένα από τα δυσκολότερα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσουν όσοι ασχολούνται σήμερα με την αστρολογία είναι οι αντιτιθέμενες απόψεις που ακούν από τους αστρολόγους σχετικά με το ποιοι πλανήτες και σημεία είναι πιο σημαντικά στο χάρτη και ποια όχι. Ποιος πλανήτης ή σημείο δείχνει τον πραγματικό εαυτό, ποιοι πλανήτες φέρνουν τύχη και ποιοι ατυχία. Ο Κρόνος είναι κακός πλανήτης ή κακός; Ο Δίας είναι καλός ή υπερφίαλος; Για όσους ασχολούνται με την ψυχολογική αστρολογία ίσως αυτά τα στοιχεία να είναι λυμένα, αλλά για τον απλό άνθρωποι που ψάχνει απαντήσεις στην αστρολογία, το μπορεί ναι, μπορεί όχι δεν αποτελεί και πολύ καλή απάντηση.

Οι διαφορετικές αυτές προσεγγίσεις στην αστρολογία, οφείλονται συνήθως στη διαφορετική αφετηρία που έχει ο εκάστοτε ερμηνευτής. Για τη Λιζ Γκρην ο Ήλιος είναι ο πυρήνας του ατόμου, για άλλους αστρολόγους όμως είναι απλά η καθημερινή ενέργεια που εκφράζεται προς τα έξω. Πόσο διαφορετική μπορεί να είναι αυτή η προσέγγιση φαίνεται στο γεγονός ότι η Λιζ Γκρην αντιστοιχεί τον πατέρα, ένα κατεξοχήν ηλιακό σύμβολο στον 4ο οίκο, βλέποντας τον Ήλιο στη σπερματική του αποκλειστικά μορφή.

Τελικά ένας σπουδαστής που θα ερμηνεύσει όμως ένα ωροσκόπιο πώς θα ξεκινήσει; Ποιο είναι το σύστημα εκείνο που θα του πει πότε ο πλανήτης εκφράζεται στην ανώτερη και πότε στην κατώτερη οκτάβα του; Πότε είναι θετικός και πότε αρνητικός; Χωρίς να παίρνει απάντηση και το ένα και το άλλο.

Για να απαντήσουν σε τέτοιες ερωτήσεις πολλοί αστρολόγοι κατά καιρούς προσπάθησαν να βρουν συνθετικά ερμηνευτικά συστήματα, που κάτω από την ομπρέλα τους να μπορούν να στεγάσουν περισσότερες από μία απόψεις για ένα θέμα. Ναι, ο Ήλιος μπορεί να είναι ο πυρήνας αλλά σε αυτές μόνο τις περιπτώσεις. Στις άλλες ο πυρήνας εδράζεται σε ένα άλλο πλανήτη, ή στον Ωροσκόπο. Ναι, ο Δίας είναι καλός πλανήτης, όταν ο άνθρωπος είναι σε αυτή τη φάση της ζωής του, ενώ, όταν είναι σε μία άλλη, είναι κακός. Ίσως όχι μία σκέτη απάντηση Ναι/ Όχι, αλλά σίγουρα μία απάντηση πιο καλή από το «και το ένα και το άλλο».

Ένα από αυτά τα συνθετικά συστήματα είναι αυτό της Transpersonal Astrology, αστρολογικής προσέγγισης που ξεκίνησε από τον Αμερικανό, γαλλικής καταγωγής αστρολόγο Dane Rudhyar. Ο Dane Rudhyar ισχυρίστηκε, καταρχήν, από τη δεκαετία του ’30, ότι οι αστρολογικές θέσεις και όψεις δεν υποδηλώνουν γεγονότα, αλλά δυναμικό. Ένας άνθρωπος με Ερμή στους Διδύμους για παράδειγμα δεν ΕΙΝΑΙ έξυπνος, αλλά έχει τη ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ να είναι έξυπνος. Το αν θα το κάνει, έγκειται στη δική του επιλογή, καθώς και στον τρόπο που θα μεγαλώσει.

Με αυτή την τομή ο Dane Rudhyar έβαλε στην ουσία την υπογραφή του στη γέννηση της σύγχρονης ψυχολογικής αστρολογίας. Αστρολογία, που ο ίδιος ονόμασε Αστρολογία της Προσωπικότητας (Astrology of Personality).

Στην πορεία των πραγμάτων ωστόσο αυτός ο κλάδος της Αστρολογίας άρχιζε να εμφανίζει τις αντιφάσεις που αναφέραμε στην αρχή της δημοσίευσης. Τελικά ως Καρκίνος είμαι αισθηματίας ή δεν είμαι; Αγαπώ τη μητέρα μου ή δεν την αγαπώ; Οι άνθρωποι ζητούν συνήθως απλές απαντήσεις από την αστρολογία και η αστρολογία της Προσωπικότητας αποδεικνύεται ότι αφορά τελικά λίγους ανθρώπους.

Αναγνωρίζοντας ίσως την ανεπάρκεια αυτής της προσέγγισης ο ίδιος ο Rudhyar εισηγήθηκε αρκετά χρόνια αργότερα μία νέα έννοια, που προσπάθησε να βάλει μία τάξη την άναρχη ψυχολογική ερμηνεία των θέσεων των πλανητών. Η έννοια αυτή είναι το Σύστημα Αναφοράς. Με τη βοήθεια του Συστήματος Αναφοράς ο Rudhyar προσπάθησε να ταξινομήσει σε κάποιες χοντρικές κατηγορίες τις συμπεριφορές που παρουσιάζουν οι πλανήτες και οι όψεις, προκειμένου να υπάρχει ένα πλαίσιο κατανόησης της συμπεριφοράς των πλανητών. Παράλληλα όμως έδωσε για πρώτη φορά και μία δυναμική κατεύθυνση στην ερμηνεία ενός αστρολογικού χάρτη, καθώς έδειξε ότι κάθε άνθρωπος δε βρίσκεται στατικά και συνεχώς κάτω από ένα συγκεκριμένο σύστημα αναφοράς, αλλά μπορεί να αγωνίζεται να κατασταλάξει μεταξύ του ενός και του άλλου.

Τι είναι όμως αυτά τα Συστήματα Αναφοράς; Και πώς επηρεάζουν την αστρολογική ερμηνεία; Η θεωρία των Συστημάτων Αναφοράς μας λέει ότι δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε για τους πλανήτες τις ίδιες λέξεις κλειδιά, ανεξαρτήτως του πνευματικού ή κοινωνικού πλαισίου που ζει ο άνθρωπος. Για παράδειγμα ένας άγριος της φυλής των Βουσμάνων στη Νότια Αφρική που ζει τις περισσότερες ώρες της ζωής του στην έρημο έχει σίγουρα διαφορετικό πλαίσιο (framework) κατανόησης των πραγμάτων και συντονίζεται με μία συγκεκριμένη πτυχή των αστρολογικών συμβόλων. Γι’ αυτόν για παράδειγμα η Σελήνη είναι μία τροφός και μία αγκαλιά που προσφέρει ασφάλεια. Η συναισθηματική νοημοσύνη αντίθετα ως έννοια, που θα αντιστοιχούσε σε μία αστική κοινωνία στο σύμβολο της Σελήνης, δεν του λέει απολύτως τίποτα.

Τα Συστήματα Αναφοράς επομένως είναι πλαίσια εντός των οποίων πλανήτες και ζώδια μπορεί να σημαίνουν διαφορετικά πράγματα. Και να έχουν διαφορετική ερμηνεία. Πόσα από αυτά τα Συστήματα Αναφοράς όμως υπάρχουν; Η Συμβουλευτική Αστρολογία μας λέει στην πραγματικότητα ότι κάθε άνθρωπος είναι ατομική περίπτωση και έχει ένα ολοδικό του πλαίσιο αναφοράς. Με την προσέγγιση του Rudhyar όμως τα πράγματα είναι λίγο πιο απλοποιημένα. Εδώ έχουμε τέσσερα συστήματα αναφοράς που μας απασχολούν, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δε θα μπορούσαμε στο πλαίσιο διατύπωσης μίας άλλης θεωρίας να προτείνουμε κι άλλα.  Σημειώστε ότι ο Rudhyar ταξινόμησε τα τέσσερα επίπεδα με βάση την εξέλιξη της συνείδησης, αλλά εμείς προσθέτουμε εδώ και την παράμετρο του πολιτιστικού πλαισίου.

Τα τέσσερα αυτά Συστήματα Αναφοράς κατά το Rudhyar είναι τα εξής:

–          Βιολογικό Επίπεδο – στο οποίο ο άνθρωπος εστιάζεται σαν συνείδηση κυρίως στις ανάγκες επιβίωσης (σαν πολιτιστικό πλαίσιο θα το αντιστοιχούσα προσωπικά στις πρωτόγονες μη αστικές κοινωνίες ή σε αγροτικές κοινωνίες χωρίς ισχυρό κεντρικό κράτος)

–          Κοινωνικό-Πολιτισμικό Επίπεδο – στο οποίο ο άνθρωπος εστιάζεται περισσότερο στο πώς θα ανήκει σε μία ομάδα-οικογένεια-πατρίδα και θα λειτουργήσει εντός αυτής (θα το αντιστοιχούσα στις ως την εποχή μας αστικές ή παραδοσιακές αγροτικές κοινωνίες με ισχυρούς θεσμούς)

–          Ατομικό Επίπεδο – στο οποίο ο άνθρωπος εστιάζεται περισσότερο στο πώς θα απεξαρτηθεί από τις κοινωνικές επιδράσεις και θα επιτύχει την ατομική του ολοκλήρωση (κατά το Rudhyar είναι αυτό το στάδιο που πάμε να μπούμε σήμερα όπου η σημασία του Ατόμου γίνεται προσπάθεια μέσα από διάφορους θεσμούς (ατομικά δικαιώματα, προστασία μειονοτήτων, κλπ, να αναδυθεί πιο πάνω από τη σημασία του συνόλου)

–          Transpersonal ή Υπερπροσωπικό Επίπεδο – στο οποίο ο άνθρωπος εστιάζεται στο πώς θα συμβάλλει με την ανεπτυγμένη ατομικότητα του σε ένα καλύτερο μέλλον για όλους ή για μία ευρύτερη ομάδα ανθρώπων ή υπάρξεων (ένα επίπεδο που ακόμα είναι μάλλον προς κατάκτηση αφού έχει να κάνει μάλλον με μία ιδανική κοινωνία, παγκοσμιοποιημένη μεν, με πνευματικούς δεσμούς δε κι όχι με οικονομικούς ή συναισθηματικούς δεσμούς)

Τα επίπεδα αυτά καθορίζουν ένα διαφορετικό πλαίσιο ερμηνείας για τον κάθε πλανήτη. Άλλο πράγμα δηλαδή σημαίνει ο Ήλιος στο βιολογικό επίπεδο, άλλο στον κοινωνικό, άλλο στο ατομικό κι άλλο στον υπερπροσωπικό επίπεδο. Συνεπώς όταν ερμηνεύουμε το γενέθλιο χάρτη ενός ατόμου, θα πρέπει να ξέρουμε πρώτα σε ποιο επίπεδο-πλαίσιο λειτουργεί ο άνθρωπος αυτός και μετά να προχωρήσουμε στην ερμηνεία.

Το επόμενο ερώτημα όμως είναι πώς κατατάσσεται κανείς στο ένα ή το άλλο επίπεδο; Είναι θέμα πνευματικής εξέλιξης, προσέγγιση που έκανε ο Rudhyar, η οποία όμως προκαλεί γενικά αντιδράσεις, καθώς κατατάσσει τους ανθρώπους σε ιεραρχίες και πνευματικές κάστες; Ή είναι θέμα πολιτισμικής κατάταξης;

Αν και θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσομε την τεχνική αυτή για να δούμε και πνευματικά τον άνθρωπο, θεωρώ ότι σε μία προσέγγιση που περιγράφεται δημόσια σε κάποιο αστρολογικό άρθρο είναι καλύτερα να περιοριστούμε στο να δούμε τα επίπεδα αυτά ως πολιτιστικά πλαίσια. Παρόλα αυτά υπάρχουν περίοδοι κρίσης στη ζωή μας, που μπορεί να κάνουμε μία προσπάθεια να αλλάξουμε επίπεδο. Συχνότερα στη δύση απαντιέται αυτό σε όσους ανθρώπους ξεκινούν ως δέσμιοι του κοινωνικού-πολιτιστικού επιπέδου και αποτολμούν να διεκδικήσουν κάποια στιγμή. Αυτή είναι μία διαδικασία που ο Rudhyar εξετάζει στο έργο του στο βιβλίο του Αστρολογία της Μεταμόρφωσης. Πώς δηλαδή οι άνθρωποι σε περιόδους κρίσης στη ζωή τους κάνουν μία προσπάθεια αλλαγής εστίασης σε άλλο επίπεδο.

Στο σημείο αυτό κλείνουμε το πρώτο μέρος της αναφοράς μας στην Transpersonal Αστρολογία. Στις επόμενες δημοσιεύσεις μας θα προσπαθήσουμε να δούμε πιο αναλυτικά τα τέσσερα επίπεδα αναφοράς που προτείνει ο Rudhyar.

Πρώτη δημοσίευση, Astrology.gr, 2011

 

Advertisements
This entry was posted in Άρθρα and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Εισαγωγή στην Transpersonal Astrology

  1. Παράθεμα: Εισαγωγή στην Transpersonal Astrology – Το βιολογικό και το πολιτισμικό επίπεδο | New Age Astrology

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s